Gårda LivsCyklar är en enmansfirma som grundats och drivs av mig, John Agnesson.

Det är visserligen en cykelaffär med tillhörande verkstad, men handlar egentligen mer om bilar (som i denna text inkluderar alla snabba och tunga fordon, såsom lastbilar, bussar och motorcyklar). Kort sagt är den ett resultat av min resa från bilfantast till att få verklig insikt om att bilen på alla plan bryter ner oss människor och vår miljö.

Det var inte bara det att jag som litet glin kunde alla bilmärken, under en 20-årsperiod läste alla biltidningar jag kom över och som vuxen alltid provkörde senaste BMW’n. Nej, redan i tidiga tonåren insåg jag att bilen inte var hållbar och vigde därefter en stor del av mitt liv för att försöka jobba för att göra bilen framtidsduglig.

Jag läste till civilingenjör på Chalmers, med fördjupning inom fordonsteknik och akustik. När jag i början av 2000-talet köpte motorcykel och bil, hade motorcykeln såklart katalysator och bilen drevs av etanol. Dessa fordon kändes rätt på många sätt, men blottade att jag blivit en sprattlande fisk, som försökte fly det faktum att tunga fordon inte fungerar som idé. Iallafall inte om en stor del av jordens befolkning ser det som sin rättighet att köra dem.

Under ca 15 år jobbade jag som provningsingenjör och konstruktör på Volvo Lastvagnar. Trots trevliga kollegor, goda arbetsvillkor och bra lön, så började mot slutet en känsla av olust smyga sig på. Jag såg flera möjligheter hur den tekniska utvecklingen kunde drivas framåt, men också hur konservatism och kortsiktighet från chefer och aktieägare inte främjade detta. Till slut kom dock slutsatsen att oavsett om alla utvecklingsidéer blev verklighet, så skulle det inte på långa vägar vara tillräckligt.

En av dödsstötarna för mitt bilknarkande liv och yrkesliv kom då Volkswagens skandal Dieselgate briserade 2015. Dels för att det så tydligt visade att bilismen bygger på lögner. Om miljövänlighet, gemenskap, lycka osv. Den värsta lögnen just nu, förresten, tycker jag är den om att bilen ger frihet, också för våra barn. Jag vet inget som så inkräktar på barns frihet, stressar upp dem och förgiftar deras lungor, som biltrafik.

Vi sålde vår BMW miljöbil (världens mest motsägelsefulla ord?) 2014. Därefter förflyttar vi oss – min fru, våra barn och jag – mestadels med cykel. Våra erfarenheter tar jag med mig i mitt företagande.

Som du kanske förstår drivs Gårda LivsCyklar med höga ambitioner om att bidra till att ersätta bilar med cyklar. Detta, ihop med att jag trots allt är ingenjör, gör att sortimentet erbjuder flera tekniskt avancerade produkter. Jag försöker så långt det är möjligt visa på att det går att förena miljövänlig transportnytta med nöje, vare sig det gäller lastcyklar, liggcyklar eller hopfällbara cyklar.

Varmt välkommen att komma och prova!

 

PS. En av de vanligaste kommentarerna jag får när jag talar emot bilen, är “Men elbilar då?”. Ja, jag provkörde tidigt Tesla Model S och blev tekniskt imponerad. Som förare kan man ta del av massor av nytt upplevelsegodis och närmaste omgivningen slipper avgaser och oljud (i låga farter). Framförallt det sistnämnda borde ju glädja en akustiker… Nej, en tyst och snabb tvåtonsklump är om möjligt ännu värre för människor som vill vistas i dess närhet. Sen tillkommer ju detta med litiumet och kobolten. Se denna länk.

PS 2. Varför finns då elcyklar i sortimentet? De innehåller ju också kobolt. Ja, här får jag låna Nelson Mandelas uttryck om att vara en “pragmatisk idealist”. Flera kundgrupper klarar sig egentligen utan el, framförallt för att man får flera nivåer bättre kvalitet till samma kostnad. Men faktum är att elcyklar lyckas få även inbitna bilister att ställa bilen. Därför finns de i sortimentet och därför har staten valt att subventionera dem.